4 aspek yang nyata terlihat dalam proses pembesaran kanak-kanak ialah aspek fizikal,bahasa,kognitif dan sosioemosi. Namun adalah mustahak untuk mengingati bahawa seseorang kanak-kanak mempunyai semua aspek yang berintegrasi. Pembelajaran ialah suatu proses seumur hidup yang terjadi dalam semua aspek perkembangan seseorang kanak-kanak.
Fizikal: Perubahan yang berlaku dari segi bentuk dan saiz;kebolehan mengawal pergerakan motor kasar dan halus serta koordinasi anggota badan.
Bahasa: Perubahan dari tahap mengeluarkan bunyi-bunyian kepada penerimaan, kefahaman dan mengeluarkan kata-kata sebagai tindak balas kepada stimuli.
Kognitif: Keupayaan kanak-kanak mengumpul maklumat dan menyelesaikan masalah.
Sosio-Emosi: Keupayaan kanak-kanak bergaul,berinteraksi dan meluahkan perasaan.
Fizikal: Perubahan yang berlaku dari segi bentuk dan saiz;kebolehan mengawal pergerakan motor kasar dan halus serta koordinasi anggota badan.
Bahasa: Perubahan dari tahap mengeluarkan bunyi-bunyian kepada penerimaan, kefahaman dan mengeluarkan kata-kata sebagai tindak balas kepada stimuli.
Kognitif: Keupayaan kanak-kanak mengumpul maklumat dan menyelesaikan masalah.
Sosio-Emosi: Keupayaan kanak-kanak bergaul,berinteraksi dan meluahkan perasaan.
No comments:
Post a Comment